Висновки та рекомендації щодо використання земельного фонду Чернівецької області в контексті формування ринку землі в Україні

Наприкінці року в Україні вже в одинадцяте постає питання: знімуть чи не знімуть мораторій на продаж сільськогосподарських земель. Цього року 20 грудня Верховна рада продовжила його ще на рік.

Для кого це питання є надважливим ? В першу чергу для селян. Україна є індустріально-аграрною державою, в якій третина населення проживає в сільській місцевості . Чернівецька обдасть в цьому сенсі є унікальною. У нашій області  чисельність сільського населення більша  міського, відповідно 516 тисяч та 390 тисяч, у відсотковому відношенні 57 проти 43. За щільністю сільського населення 64 особи на 1 квадратний кілометр Чернівецька область посідає перше місце в Європі. І в нашій області, і в Україні три чверті сільськогосподарських земель перебувають у приватній власності селян. 

   Крім виробництва товарної продукції , селянські господарства формують переважно або суттєво продовольчий баланс до двох третин українських сімей.

Створення ринку сільськогосподарських земель , метою якого є залучення інвестицій в аграрну сферу та перехід земель до ефективних власників, насправді призведе до перерозподілу земель та концентрації її в руках крупних землевласників. Можливо ви вже навіть знаєте прізвища деяких з них. Адже вже сьогодні працюють в Україні агрокомпанії із земельним фондом у сотні тисяч гектарів , що є співставним із земельним фондом Чернівецької області.

Автори моделей про ринок землі обіцяють регулювати процес, але насправді ці регулятори є політичними і моральними спадкоємцями тих регуляторів , які провели розпаювання основних засобів у 90-і  рики під гаслом "Надія народжена власністю" . В результаті вони зосереджені в руках кількох десятків власників. 

Марні сподівання на владу, як регулятора , після ситуації на митному кордоні. Останній одіозний приклад: регулювання тимчасового ввезення автомобілів на митну територію України. Це при тому, що митники цілодобово охороняють митний кордон держави.

У Френсіса Фукуями в книзі "Сильна держава" основна думка полягає в тому , що сильна держава бере на себе певні функції та ефективно їх виконує. До прикладу. США так розвивають свої збройні сили та виконують оборонну функцію. Уряд Японії під час революції Мейдзі у 70-і роки 19 століття, руйнуючи владу крупних землевласників, за два роки  видав селянам 106 млн. (!!!) правоустановчих документів на землю.

В Україні за майже двадцять років реформування земельних відносин на третину земель не виготовлені правоустановчі документи. Сьогодні площа державних земель 10 мільйонів гектарів , з них тільки 1.4 мільйона офіційно передано в оренду. А що з 8.6 мільйонів ? З цієї площі фактичні користувачі нічого не сплачують державі, бо не мають для цього правових підстав і бажання. 

Тільки така багата держава як Україна може не брати плату за використання 14% своїх земель. І потім у перемовинах з МВФ наш уряд  на вимогу збалансувати доходи та видатки пропонує відкрити ринок землі або , що ще легше,  підняти ціну на газ. Адже , створення сприятливого інвестиційного клімату для внутрішніх та зовнішніх інвестицій потребує відповідальної та цілеспрямованої роботи уряду.

А кому потрібний цей суспільний стрес? Читач добре обізнаний, хто заробляє на таких стресах. В першу чергу це різні посередники: політики, і ті, хто за, і ті, хто проти, експерти, консультанти , фінансисти, землевпорядники, теперішні та майбутні лендлорди, правоохоронці, спекулянти.

Тому й підігріваються пристрасті довкола української землі. Створюються міфи . Це така коректна назва для брехні , що в Україні нема ринку землі.

Насправді ринок є! Якщо взяти до уваги не тільки зміну права власності, а прав оренди , то тільки за останні два роки в Україні було здійснено 3,6 млн.  транзакцій щодо землі щодо землі, тобто 15-20% ділянок змінили власника або користувача. При цьому 89,5% цих операцій стосуються аграрних земель, з них 76% -оренда , 18% - спадщина , 1.6 % - міна або дарування, 3.7% - купівля- продаж, 0.8% - емфітевзис. Останній незвичний термін означає купівлю-продаж або успадкування права користування землею без часових обмежень.

Таким чином, завдання ринку землі зараз вирішуються в Україні. Але процес відбувається в спосіб не цікавий апологетам такого ринку, який би дав можливість їм оперувати сотнями мільярдів, а то й трильйонами гривень.

Корисні посилання

Контактна інформація

Статистика відвідувань

0048825
Сьогодні
Вчора
Цього тижня
Минулого тижня
Цього місяця
Минулого місяця
Всі дні
27
12
74
56
182
380
48825

Прогноз сьогодні
120

1.14%
1.17%
0.04%
0.05%
97.60%

Ваш IP:35.153.73.72

Please publish modules in offcanvas position.

Free Joomla templates by L.THEME